Het succes van een bedrijf is deels afhankelijk van de vaardigheden, ervaring en positieve energie van de mensen die er werken. De afdeling Human Resources speelt hierbij een belangrijke rol. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het begeleiden van de volledige levenscyclus van medewerkers en voor de personeelsbeloningen. Dhr. Dolf Ketelaar is sinds vier jaar HR-directeur van Moba en licht de veranderingen in HR-filosofie toe die de bedrijfscultuur van Moba hebben veranderd.
Dolf ziet zijn afdeling als een ondersteunende afdeling binnen de Moba-organisatie: "Ik zie HR niet alleen als een afdeling die het beleid formuleert, maar ook als een afdeling die weet wat managers en medewerkers nodig hebben, en die vervolgens nagaat wat binnen de wettelijke kaders mogelijk is. De managers van het bedrijf zijn vervolgens verantwoordelijk voor de implementatie van het HR-beleid. Ze moeten met hun medewerkers communiceren en samenwerken, en wij als HR-afdeling moeten hiervoor richtlijnen, advies en de juiste systemen ter beschikking stellen."
"Bij Moba kijken we naar het potentieel van medewerkers en niet alleen naar wat ze hebben gedaan"
Verandering in filosofie
"Toen ik vier jaar geleden bij Moba begon, was het eerste wat mij opviel hoe trots de medewerkers zijn op het bedrijf," aldus Dolf over zijn eerste indruk van Moba. "Moba-medewerkers voelen zich al vele jaren betrokken bij het bedrijf en zijn zeer toegewijd. We hebben medewerkers die hier al veertig of zelfs vijftig jaar werken. En toen ik bij het bedrijf begon, wilde ik voortbouwen op dit gevoel van trots waarvoor Moba-medewerkers bekend staan en tegelijkertijd een ander soort filosofie introduceren. Ik geef de voorkeur aan vertrouwen boven controle. Eigendom en leiderschap dienen zo laag mogelijk binnen de organisatie te worden geïmplementeerd. Als ik iemand aanneem en stap voor stap vertel wat hij of zij moet doen en de medewerker doet vervolgens wat er van hem of haar wordt gevraagd, dan maak ik geen optimaal gebruik van de expertise van die medewerker. Als je wilt dat werknemers uitblinken, moet je hen vertrouwen en verantwoordelijkheden en ruimte geven om zich te ontwikkelen."
Deze wijziging in filosofie heeft geleid tot een verandering in de bedrijfscultuur van Moba. "Dit was de afgelopen jaren de grootste uitdaging voor mijn afdeling, omdat veranderingen altijd met de nodige scepsis worden ontvangen. Om managers en werknemers te overtuigen van deze nieuwe filosofie, moesten ze inzicht krijgen in de voordelen die deze filosofie biedt. Het belangrijkste is om te blijven communiceren met werknemers. Hoe werknemers op het werk presteren, heeft veel te maken met hoe ze zich voelen. En dit kun je alleen achterhalen als je als manager het gesprek met die medewerker aangaat. Vervolgens komen er dingen uit dat gesprek naar voren en dan is het aan ons om na te gaan wat de mogelijkheden zijn."
Deze nieuwe filosofie is stap voor stap binnen Moba geïmplementeerd. "Zo hebben we bijvoorbeeld de PDD (Performance Development Dialog) geïntroduceerd. De PDD is een jaarlijks gesprek tussen de manager en de medewerker om de prestaties van de medewerker binnen de organisatie te identificeren, evalueren en ontwikkelen, zodat deze zijn of haar doelstellingen effectiever kan bereiken. En we hebben ook de functiebeschrijvingen binnen de organisatie aangepast. Een functiebeschrijving moet niet de taken beschrijven die bij de functie horen, maar wat je als werknemer dient te bereiken."
Persoonlijkheid staat voorop
De HR-afdeling is verantwoordelijk voor de gehele levenscyclus van een werknemer, van werving tot en met pensioen. Bij het zoeken naar nieuwe werknemers vindt Dolf persoonlijkheid belangrijker dan eerdere werkervaring. "Natuurlijk zijn bepaalde kwaliteiten en ervaring nodig voor een functie, maar ik geloof dat de manier waarop iemand communiceert, met anderen samenwerkt en initiatief neemt belangrijker is. Bij Moba kijken we naar het potentieel van medewerkers en niet alleen naar wat ze in het verleden hebben gedaan. En ze moeten ook bij Moba passen. Ja, voor mij is persoonlijkheid belangrijker dan een papiertje."
Om te kunnen concurreren in de banenmarkt moet Moba de juiste voorwaarden bieden. "Een goede werkgever moet qua arbeidsomstandigheden competitief zijn, waardoor een goede werkomgeving en sfeer ontstaat. Mensen moeten zich welkom voelen en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Er zijn twee manieren waarop ons bedrijf toegankelijk is voor potentiële werknemers. Ten eerste via de website, die we de afgelopen jaren hebben bijgewerkt en gemoderniseerd, en ten tweede via de fysieke toegang tot ons hoofdkantoor, die een moderne facelift krijgt als onderdeel van de renovatie. De ingang van een bedrijf laat een eerste indruk bij mensen achter, dus het is belangrijk dat potentiële nieuwe werknemers het juiste gevoel krijgen over het bedrijf. Het aannemen van werknemers is tweerichtingsverkeer. Ze moeten ons overtuigen van hun kwaliteiten en ambities, maar we moeten ook laten zien waar Moba voor staat, zodat ze zich willen inzetten voor ons bedrijf."
Toekomstbestendig
De tijden veranderen en dat geldt ook voor de behoeften van werknemers. Voor de HR-afdeling is het van groot belang om de behoeften van alle medewerkers nauwlettend in het oog te houden. "Millennials willen andere dingen dan iemand die bijna met pensioen gaat. Het is aan ons om voor iedereen de juiste omstandigheden te creëren. Een recenter voorbeeld hiervan zijn de flexibele werkuren. Tegenwoordig willen werknemers verantwoordelijk zijn voor hun eigen werktijden. Dit kan nu bij Moba, mits het niet ten koste gaat van de productiviteit.
Dolf en zijn zes medewerkers houden de HR-afdeling draaiende. Het is een van de kleinste afdelingen binnen Moba, maar wel een met een zeer belangrijke functie. "Het is aan mijn afdeling om ervoor te zorgen dat de juiste mensen bij Moba werken en dat onze medewerkers zich kunnen ontplooien, zodat onze klanten de beste apparatuur en service ontvangen. Binnen het managementteam vertegenwoordig ik de stem van de Moba-medewerker. En uiteindelijk vormen de Moba-medewerkers het kloppende hart van het bedrijf. Ze houden het bedrijf draaiende en zijn het succes achter het merk Moba."